ESG - helt ind i bestyrelsesarbejdet

19. september 2022
  • ESG - ny målestok in the making..

Hvad gør vi for at skabe ESG resultater - og hvem er egentlig interesserede?

Jeg har tidligere skrevet om, hvad vi gjorde som lille SMV - og sikke en effekt. Jeg fortæller gerne om alt det, som vi lærte i processen.

Hvem mærker egentlig effekten, når vi sætter i gang? Jeg fik i den forgangne uge et spørgeskema - et aldeles velformuleret spørgeskema, hvor jeg skulle ned i hvert enkelt punkt. Og mine efterfølgende reflektioner blev flere og flere.

ESG - Environmental, social, and corporate governance

Vi har i højere grad fokus på bæredygtighed, miljømæssige forhold, ligestilling etc., og ESG er derfor et nødvendigt tiltag for organisationens omdømme.

Forventningerne kommer fra forskellige interessenter – fra medarbejdere og kunder til leverandører og samarbejdspartnere. Og her blev jeg opmærksom på, at vi i høj grad rakte ud mod kunder, personale og sekundære kunder (kundernes kunder).

Med en tydelig ESG-strategi viste vi, at organisationen gjorde en ærlig indsats for at registrere og forbedre vores påvirkninger. Vi tog et markant ansvar og lagde plan for at tune ind på en mere bæredygtig fremtid.

Vi kommer alle til at skulle forholde os til den stigende bevidsthed - og bæredygtighed ses som det nye ideal, og i fremtiden bliver det svært at drive en succesfuld forretning uden at administrere organisationens miljø- og samfundspåvirkning.

Hvornår er du sidst blevet præsenteret for leverandørers ESG forventninger?

Først, da jeg udfyldte spørgeskemaet, blev jeg opmærksom på, at jeg endnu ikke er stødt på en leverandør, der har ESG-forventninger til mig, som kunde. 

Hvad er dine erfaringer? 

Har du ESG kompetencer i din bestyrelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om ESG på bestyrelsesniveau. 

Forskellen på CSR og ESG  - fra Dansk Erhverv

#strategi #ESG #udvikling

Photo by CSR.DK

Tilbage til oversigt

bubble