Gode og knap så gode erfaringer

18. januar 2024

Jeg har gjort mig både gode og knap så gode erfaringer i løbet af min ledertid.

En af de gode erfaringer, jeg har gjort mig - det er, at hvis noget fylder for meget i din hverdag - giver tankemylder - eller giver søvnløse nætter. Så gør noget ved det - få det prioriteret som en hasteopgave. Der er kun én til at gøre det.

Det betyder, at du skal forholde dig til, hvad det egentlig handler om. Lad være med at finde undskyldninger for, at du skal kæmpe mod vinden. At skulle slå slaget selv. At du er stærk nok til være i det. At du bare så gerne vil det. Du kan ringe, hvis du mangler eksempler ? ?

En af mine naller-naller erfaringer fra 2014 - som lå pakket pænt ind i mine egne overbevisninger, lød sådan her:

"Jeg skal forklare (og forsvare) mine kompetencer - og retten til at sidde med ved dette bord". Når jeg var til kundemøder - når der virkelig var noget på spil.

Var der andre kvinder? Nej, dem var der ikke vældig mange af i branchen. Men lad det ligge. Det handlede ikke om at være kvinde - det handlede om mig.

Jeg kunne høre mig selv beskrive de opgaver, jeg havde varetaget - beskrive, at jeg kendte de rigtige.. Så en dag - så tænkte jeg, "Hvorfor skal jeg forklare mig hver gang"? Og hvem gør det ellers ?

Det kostede en dag i København ved en, der præcis vidste, hvordan man kurerede lidelsen. Jeg tog toget hjem mod provinsen med en ny præsentation af mig selv - altså, ikke noget nyt, men uden forklaringer. Skal du have navn og nummer - så send mig en besked. Det er det hele værd.

Jeg fik belyst udfordringen - aflært gammel metode - indkodet ny metode, og så var jeg køreklar. Man kunne få lyst til at spørge, hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere? Der gjorde det bare ikke naller nok.

Det sjove er jo, at vi, uanset måden vi kommer ind i et møde, har vores faglighed og viden. Det er til gengæld ikke sikkert, at vi bliver lyttet til.

Tilbage til oversigt

bubble